Jak leczyć żylaki kończyn dolnych? Z pomocą przychodzi medycyna estetyczna!

ACBlog

Żylaki kończyn dolnych to problem, który dotyczy nawet co trzeciej kobiety po 45 roku życia. Choroba ta objawia się poszerzeniem i uwypukleniem żył powierzchownych, a sprzyja jej siedzący lub stojący tryb życia czy niezdrowa dieta. Nieleczone żylaki mogą skutkować nie tylko bólem, ale i groźnymi dla zdrowia powikłaniami, dlatego nie warto zwlekać z wizytą u specjalisty. Spośród wielu metod leczenia żylaków na uwagę zasługują te z dziedziny medycyny estetycznej.

Żylaki kończyn dolnych – przyczyny i objawy

Żylaki powstają na skutek utrudnionego odpływu krwi z układu żylnego nogi. Jeżeli nie stwarzamy naszym mięśniom okazji do pracy, prowadząc siedzący lub stojący tryb życia, krew zalega w żyłach i rozciąga ich ściany, niszcząc tym samym zastawki, których zadaniem jest zapobieganie cofaniu się krwi. Z czasem w żyłach zaczyna gromadzić się coraz większa ilość krwi, a ciśnienie w naczyniach żylnych rośnie. Wtedy też na naszej skórze uwidaczniają się żylaki – grube, wypukłe żyły w ciemnoniebieskim odcieniu.

Poza brakiem regularnej aktywności fizycznej, powstawaniu żylaków kończyn dolnych sprzyjać mogą również inne czynniki:

• predyspozycje genetyczne,
  • ciąża,
  • antykoncepcja hormonalna,
  • podeszły wiek,
  • otyłość,
  • palenie papierosów,
  • nadużywanie alkoholu,
  • ciężka praca fizyczna,
  • noszenie obcisłych ubrań i butów na obcasach.

Sposoby leczenia żylaków kończyn dolnych

Specjaliści z Kliniki Tazbir wyjaśniają, że repertuar metod leczenia żylaków jest bardzo szeroki. Oprócz technik chirurgicznych, polegających na operacyjnym wycięciu poszerzonych żył lub całej żyły powierzchownej wraz z jej odgałęzieniami, dostępne są również inne, mniej inwazyjne sposoby, dzięki którym zniwelować możemy problem żylaków. Przykładem jest skleroterapia – zabieg wstrzyknięcia preparatu, mającego na celu zrośnięcie zmienionej chorobowo żyły i jej wchłonięcie.

W walce z żylakami kończyn dolnych pomocne okazują się również zabiegi z dziedziny medycyny estetycznej, takie jak karboksyterapia, krioterapia, laseroterapia, fale radiowe czy leczenie parą wodną.

• Karboksyterapia – polega na podaniu pod skórę dwutlenku węgla. Wzrost stężenia CO2 uruchamia w organizmie szereg reakcji, których celem jest wzmożenie cyrkulacji tlenu, poprawa mikrokrążenia i pobudzenie drenażu limfatycznego. Karboksyterapia stanowi nieocenione wsparcie w leczeniu przewlekłej niewydolności żylnej czy owrzodzenia żylakowego.

• Krioterapia – to zamrożenie żylaków za pomocą ciekłego podtlenku azotu. W wyniku działania bardzo niskiej temperatury dochodzi do martwicy tkanek oraz zniszczenia poszerzonej żyły i jej zanikania.

• Laserowe usuwanie żylaków – wprowadzone do wnętrza niewydolnej żyły włókno laserowe powoduje jej obkurczenie i zamknięcie. Żyła ta ulega zwłóknieniu po upływie 3-6 miesięcy, a w miejscu przeprowadzenia zabiegu pozostaje jedynie niewielka blizna.

• Fale radiowe – metoda ta opiera się na wprowadzeniu do zmienionej chorobowo żyły cewnika, który emituje fale radiowe o wysokiej częstotliwości. Podgrzanie ścian żyły sprawia, że zapadają się one, a światło żyły ulega zamknięciu.

• Para wodna – ta stosunkowo nowa technika polega na podaniu pary wodnej (SVS) o temperaturze ok. 110 stopni do wnętrza żyły. Prowadzi to do jej zamknięcia i zwłóknienia. Zastosowanie pary wodnej umożliwia leczenie zarówno tych dużych, jak i bardzo małych, krętych żylaków.